onsdag 31 mars 2010

Saker på S

S är en favoritbokstav, den är lillemans och bästa kompisens. Hos Lilla O är det dags för bokfrågornas ABC på bokstaven S och det var riktigt svårt trots att jag har haft hela långhelgen på mig att tänka:

1. Jag är en språknörd. Lika bra att erkänna att en boks språk har stor betydelse för vad jag tycker om den. Vilken författare har det bästa språket enligt dig?
Jag tycker att språk i böcker kan vara både för enkelt och för tillkrånglat men det beror helt på bok, genre och när den är skriven. Linn Ullman tycker jag alltid skriver vackert.

2. Det vimlar av syskon i böckernas värld. Vilka är dina favoriter?
Det få bli syskonen Pevensie som jag nämnde i Häxtemat nedan. De bråkar, retas och sviker men älskar och hjälper varandra till stordåd i min C.S Lewis favorit.

3. Sagor hör bandomen till, men funkar även för vuxna. Vilken saga tyckte du bäst om som barn? Har du samma favorit nu?
Jag kan inte komma ihåg att jag var just sagofantast men en berättelse som jag kunde höra hur ofta som helst var Astrid Lindgrens Allrakäraste syster. Lilleman är inte riktigt i sagoåldern, så jag är inte helt uppdaterad på de gamla sagorna än.

4. Jag läste Fallet Vincent Franke för någon vecka sedan och Christoffer Carlsson har gjort ett soundtrack till den. En spotifylista som du hittar här. Gör ett soundtrack till en favoritbok. En låt, fem, tio eller kanske fler.
Det som slår mig direkt är Amy Winehouses "Rehab" som ledmotiv till En oväntad semester där Rachel så länge förnekar sitt missbruk och vad det gör mot henne och hennes nära och kära.

Rehab - Amy Winehouse
Lust for life - Iggy Pop
Not an addict - K's Choice
Bad things - Jace Everett
Delivery - Babyshambles
Hope - Jack Johnson
Gravity - Sarah Bareilles
I'll be OK - McFly


Lista

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar