torsdag 4 mars 2010

O som i orange oväntad olidlig otrohet

Eller som i "oj vad svårt" hos Lilla O och bokfrågornas ABC denna veckan:

1. Ännu ett bokpris den här veckan, ett endast för kvinnor Orange Prize for Fiction som delats ut sedan 1996. Vet du något om priset? Har du läst böcker av någon pristagare? Är det bra med ett pris för kvinnliga författare?
Precis som med nobelpriset tycker jag det är bra att priset finns men jag bryr mig inte speciellt mycket om de nominerade för prisets skull . Jag har hört talas om många av författarinnorna, men inte läst någon av de vinnande böckerna, däremot annat av Atwood, Morrison och Smith. Jag har länge velat läsa Vi måste tala om Kevin.

2. Berätta om en bok som du tyckte mycket om, trots att du inte trodde att du skulle gilla den. En oväntad favorit alltså!
Svårt det här för jag börjar i princip aldrig läsa något som jag inte tror att jag ska gilla. Jag undviker hellre böcker av den anledningen och missar säkert många pärlor i stället. Monika Fagerholms Den amerikanska flickan undviker jag till exempel för att jag inte tycker om omslaget…

3. Jag är inget fan av Peter Harrysson, men tänker ändå sno ett av hans favorituttryck. Jag vill att du berättar om en bok som var olidligt spännande!
Det var länge sedan jag hittade något riktigt, riktigt spännande, en riktig bladvändare så att man kan kalla det olidligt. Men i vintras läste jag Hungerspelen som bjöd på en härlig spänning bortom traditionella mördarjakter. Att del tre dröjer så hemskt är olidligt, precis som det var att vänta på upplösningen av Harry Potter. Tänk att det ska till barn- och ungdomsböcker för att riktigt fånga mig!

4. Och slutligen vill jag höra om en bok om ett mindre trevligt ämne. Har du läst någon bok om otrohet som du tycker är bra?
Det här är ett rätt frekvent förekommande fenomen i böcker även om det inte alltid är bokens huvudtema, så även i Tusen skärvor tillit som jag nyss läste.

2 kommentarer:

  1. Samma författare har skrivit om otrohet i Ur vulkanens mun. Den har jag läst och Tusen skärvor tillit ligger i högen av böcker jag ska läsa.

    SvaraRadera
  2. Kevin måste du definitivt läsa! Hemsk, men bra. Håller också med om Hungerspelen, som faktiskt var något av en oväntad favorit som jag läste för att kolla om den var något för eleverna.

    SvaraRadera