tisdag 4 januari 2011

Filmåret 2010

Sista årssummeringen, nu av filmer:

Bästa filmen jag sett i år är:
Jag har inte sett någon fempoängare som överglänser alla andra, däremot många bra (4 och 4+) som Coraline, An education, Inglorious basterds, La mission och Den fantastiska räven för att bara nämna några.

Sämsta filmen jag sett i år är:
2012, ett fullkomligt slöseri med tid.

Störst förhoppning hade jag på:
2010 var året då en av mina favoritböcker, Shutter Island, kom som film. Det dröjde innan jag såg den och mina förhoppningar var att det inte skulle bli platt fall för denna fantastiska historia. Med en rollista som heter duga tycker jag att den faktiskt klarade sig riktigt bra även som film.

Mest besviken blev jag över:
Nick & Norahs oändliga låtlista eftersom boken var så bra och Nauescaä från vindarnas dal som inte alls var lika magisk som Miyazakis filmer brukar vara.

Så här utmärkte sig filmåret 2010:
Som vanligt trodde jag att jag skulle gå mer på bio, men förutom GIFF blev det knappt en i kvartalet. Uselt. Jag engagerade mig däremot i Filmklubben på jobbet och därför blev det ändå totalt fler filmer än tidigare år, fast på DVD.

Ett mål jag hade var att se alla filmer som var Oscarsnominerade för bästa film och förutom Precious, som jag ska läsa först, har jag klarat av det.

Avatar (3+)
The Blind Side (2)
District 9 (3)
An Education (4)
The Hurt Locker ( 4-)
Inglourious Basterds (4)
A Serious Man (3)
Up (4)
Up in the Air (4)
Precious

2011 hoppas jag som vanligt på fler biobesök och när jag antecknar filmer och betyg ska jag även göra som Sara på Glory Box och notera om de passerar Bechdeltestet!

1 kommentar:

  1. Hehe, jag hade rätt kul när jag såg 2012 på bio. Men sablar vilken dum film det var. Mitt första blogginlägg någonsin handlade faktiskt om den!

    SvaraRadera