måndag 11 januari 2010

Kontraster

Först ut filmåret 2010 blev Mamma Mia hemma hos min egen mor. Vi har haft som projekt att se den ihop ett bra tag nu. Miljön, en solig terass i grekiska ö-världen, var riktigt värmande när det samtidigt var -27 ute. Att bygga en musikal och sedan film på ABBA låtar är en kul idé men handlingen blir såklart därefter, lättsam och färgglad men något tunn. Jag grämer mig inte för att jag inte sett filmen förrän nu, men ångrar inte heller att jag lade 1,5 timme på denna karamell en januarikväll. Två starka plus ++.


I julklapp fick jag Inglorious Basterds som M såg på bio utan mig i höst. Jag är stor Tarantino fan och visst infriades förväntningarna även denna gång. Jag kan inte förklara varför jag gillar Tarantino så mycket för ja, det är bitvis äckligt våldsamt, men samtidigt är det konsekvent våldsamt och så överdrivet att jag ibland inte kan låta bli att skratta högt. Jag gillar skruvade historier helt enkelt. Sedan är dialogen och karaktärerna genomtänkta och skådespelarna oftast jättebra. Fyra plus ++++.

1 kommentar:

  1. älskar mamma mia, blir alltid så kär i livet efter att jag sett den.
    Och inglorius basterds såg jag härom kvällen. Tyckte att hon som spelar biografägarinnan var himla bra.
    Stundvis seg film med låg dialog men slutresultatet var ändå imponerande.

    SvaraRadera