söndag 14 november 2010

Novemberlördag

I helgen var det åter dags för filmmaraton. Skillnaden detta året var att jag var med som arrangör och inte hann se allt jag hade velat, men tre filmer blev det i alla fall.

9 handlar om en liten trasdocka som vaknar till liv i en värld som är förstörd av krig mellan människor och maskiner. Men han är inte ensam, och tillsammans med både motvilliga ledare och modiga rebeller söker han sanningen bakom maskinernas grymhet. Söt och äventyrlig animerad historia, med röster av bland annat Elijah Wood, John C Reilley och Jennifer Connely. +++

Roman Polanskis nya film är en filmatisering av Robert Harris The ghost writer, en thriller om spökskrivaren som när han skriver memoarerna för den förre brittiske premiärministern snubblar över kopplingar och sammanträffanden som verkar ha lett till hans företrädares död. Politiska thrillers är inte riktigt min favoritkategori, men jag är svag för Ewan McGregor och gillade honom som den aningslösa och emellanåt apatiske författaren mitt i händelsernas centrum. +++

Det vita bandet av Michael Haneke utspelar sig på den tyska landsbygden, ett par år innan första världskrigets utbrott. Berättarrösten låter oss förstå att de märkliga händelser som utspelade sig i byn kan vara en av anledningarna till det som hände hans land under de nästa decennierna, något filmen sedan lämnar till dig att fundera över själv. Det här var en film jag hade oerhört höga förväntningar på och därför kände mig lite förvånad över när den var slut 144 minuter senare, men som jag märker att jag dagen efter går och tänker på fortfarande. Vilken historia, vilka karaktärer! Men jag har svårt för att bestämma mig för betyget, vilket också brukar vara resultatet när man ser flera filmer i sträck, men landar till slut på en svag fyra för Hanekes Guldpalmsvinnare.

* Stort tack till svärmor och svärfar för en hel dags barnvaktande även om ni inte förstår hur vi kan lägga tid på "overkliga" filmer! M betade av 5 st, några verkligare än andra, som Lebanon, där flera lämnade visningen...

1 kommentar:

  1. Jag tyckte väldigt mycket om Det vita bandet. Om man nu kan säga att man tycker om en film som är så hemsk, kanske bättre att säga att den berörde mig starkt.

    SvaraRadera