onsdag 26 maj 2010

Svar på Z

Svårast hittills i Lilla O's Bokfrågornas ABC blev del 26, frågorna om Z:

zoo finns en massa djur och jag vill att du berättar om en bok där djur spelar en viktig roll.
Utöver de otaliga barnböcker om och med djur som vi läser, kommer jag att tänka på Herman Lindqvists några år gamla försök att gå ifrån det historiska berättandet och att skriva en gangster/hämnden-är-ljuv skröna. Krokodilen blev inget vidare bra resultat enligt mig

Anders Zorn är en känd konstnär. Har du läst någon bok där han eller någon annan konstnär figurerar?
Det står en biografi om Dali i bokhyllan, det är M's bidrag till vårt gemensamma hem och den har jag inte läst, men i Strindbergs Röda rummet sägs karaktären Sellén vara baserad på konstnären Per Ekström.

Zen, att vara närvarande just här och nu, är rätt inne trots att ideérna inom zenbuddismen knappast är nya, zen-coaching, mindfullness, meditation, yoga och en massa annat är i ropet. Vilken bok tycker du handlar om zen?
Inte den kategori jag prioriterar mest, men visst finns det några presentböcker i hyllan som Chicken soup for the soul, Today a new beginning och Tao enligt Puh, med små peppanekdoter och visdomsord om att fånga dagen och leva i nuet.

Författare på Z finns det några stycken. Vem är din z-favorit?
Jag kan inte påminna mig om att jag har läst någon annan än von Zweigbergk, och än så länge bara en, men jag tänker återvända till henne så det är i alla fall ett gott betyg.

1 kommentar:

  1. Chicken soup för the soul hade jag glömt av. Dags att läsa kanske om den går att få tag på.

    SvaraRadera