onsdag 2 december 2009

Bokstaven B

Bokfrågornas ABC fortsätter hos Lilla O!

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?
Jag köper de flesta böckerna nya, till 98% på nätet, men jag har som mål att låna fler böcker under nästa år, i alla fall de som bara jag läser. Sambon vill äga allt, helst inbundet och vill inte ge bort. Problemet som för många andra är att platsen i bokhyllorna tar slut, särskilt eftersom vi ibland köper dubbletter om jag läser titlar på engelska som han också vill läsa när de kommer på svenska. Och ja, vissa böcker ”måste” jag också äga, serier jag gillar eller vissa favoritförfattare. Det är en last och en lyx jag unnar mig.

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.
Här måste jag nämna en bok som många andra runt omkring mig, framför allt sambon tycker är fantastisk. Det är hans favorit alla kategorier och den första bok han lånade ut till mig. Det är ett under att vi sedan spenderat 12 år tillsammans för jag tyckte att "Dumskallarnas sammansvärjning" var riktigt kass. Jag hatade Ignatius och hela hans värld och trots att många hyllar den finns det inte en cell i min kropp som vill ge den en chans till.

3. A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.
Den här frågan är ett helt uppsatsämne! Självklart finns det fin- och fulböcker, i alla fall en föreställning om det och jag behöver inte gå längre än till mig själv där jag tycker att det är fiiinare att önska sig Müller än Brown i julklapp. Att föreställningen finns behöver ju inte betyda att det är sant, det handlar ju om något så subjektivt som tycke och smak, men generellt tror jag att uppfattningen att pristagare och klassiker är finböcker och att kioskvältare är fulböcker är ganska utbredd. Fast samtidigt är det ju fult att erkänna det...

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?
Jag tycker biografier är skönt som omväxling och läser en del, mest från nöjesvärlden om t.ex. Bono, Slash, Mötley Crue och Traci Lords. Jag kan tänka mig Mikael Nyqvists i julklapp. Som jag nämnde under A är Mandelas ett monument som jag gärna återvänder till, och jag har även läst Hilary Clintons och Obamas, men däremot ingen svensk politikers biografi och känner ingen lust till det heller.

En fejk som uppmärksammades mycket för några år sedan var James Frey’s Tusen små bitar och Min vän Leonard, som visade sig vara starkt kryddade historier och jag led lite med Frey i all uppståndelse som blev. Subjektivitet och personligt urval måste få finnas även om viss fakta behöver vara korrekt beskriven om det ska klassas som biografi.

2 kommentarer:

  1. James Frey ja, hjälp vilken debatt han skapade. Själv blev jag inte alls provocerad. Klart att man ändrar historier lite för att få till en historia. Det är ändå hans historia.

    Nyqvists bok vill jag också läsa. Är den tillräckligt fin tro? ;-)

    Konstigast är egentligen böcker som inte är fula först, som Da Vinci Koden, men blir det där de sålt tillräckligt mycket.

    SvaraRadera
  2. Jadå, Nyqvist klarar att hålla sig fin tack vare Dramaten, samtidigt som han är urfolklig med många biosuccéer :)
    Mitt emellan som jag är tror jag att jag slår till med att både beställa boken och gå på "Luftslottet som sprängdes" i veckan!

    SvaraRadera