onsdag 7 april 2010

Tema - Sex

Inget för den pryde i veckan hos Lyran där temat är något som verkar vara svårt att inkludera på ett naturligt sätt i böcker. Berätta om tre böcker som innehåller minnesvärda sexskildringar.

Mitt första minne av något erotiskt i böcker var i Max Lundgrens Benny Boxaren. Både att Benny tjuvkikar på faster Tea och Salminen samt Benny och Inez första trevande försök till sex.

Siri Hustvedts beskrivningar av sex är väldigt mänskliga och normala. Men både i Sorgesång och Vad jag älskade hajjar jag till då det redan efter ett par sidor dyker upp ett samlag eller lite onani, undrar hur det passar in, men eftersom Hustvedts böcker är just berättelser ur livet så varför inte? Det handlar om vuxna människor och sex är en del av deras liv vare sig hon beskriver ett äktenskap, tillfälliga förhållanden eller längtan efter sex.

Även Norweigan Wood av Haruki Murakami där Toru ser tillbaka på sin kärlek till tre olika kvinnor under sin studietid är minnesvärd eftersom jag hade en föreställning om att Japan på 60-talet skulle varit mindre frigjort än andra delar av världen och blev förvånad över både sexskildringarna och Murakamis vackra stil.

1 kommentar:

  1. Intressanta kommentarer om både Hustvedt och Murakami som jag ännu har kvar att läsa.

    SvaraRadera