tisdag 18 december 2012

I min hylla: T

T står på tur:

Trollbunden är den första av 47 delar i Margit Sandemos Saga om Isfolket som jag ÄLSKADE när jag gick på högstadiet. Då hade alla delar ännu inte kommit och det var inte lite magiskt när nya delar släpptes samt en olidlig väntan på upplösningen i den övernaturliga släktkrönikan. Kanske kan kallas 80-talets Twilight, men med skandinavisk orädd syn på erotik?

The tales of Beedle the Bard av J.K Rowling är en samling sagor och sägner som är välkända bland unga häxor och trollkarlar, men inte fullt så omtalade hos oss mugglare. Den omnämns ofta och har en stor del i framför allt de sista Harry Potter böckerna då Hermione ärver Dumbledores gamla exemplar vilket hon studerar noga. Kul kuriosa för Potterfans.

Till skogs är en bra deckare av Tana French om skogen där Adam och hans vänner en dag försvinner. Adam återfinns blodig och paralyserad men kompisarna återfinns aldrig. 20 år senare jobbar Adam som polis då ett fall med en försvunnen flicka landar på hans bord och han tvingas återvända till skogs.

Torka aldrig tårar utan handskar är enligt många källor en fantastisk bok och blir, enligt planen i alla fall, den första jag plockar upp under julledigheten. Jag tror inte att jag blir besviken på första delen i Gardells romantrilogi.

1 kommentar: