måndag 26 december 2011

The social network

Jag är sist på bollen i många fall, som det här med Facebook som jag fortfarande inte testat, men fenomenet är ju ändå omöjligt att undvika. Årets sista månad ser jag i alla fall äntligen filmen om hur det (kanske) gick till när nätverket föddes, växte för att sedan fullkomlig explodera i popularitet. Och det är en fascinerande historia.

2003 går 19-årige Mark Zuckerberg på Harvard. Han är utan tvekan ett programmeringsgeni medan hans sociala kompetens lämnar lite att önska. Efter att blivit dumpad går han lite småberusad hem och både bloggar lite väl oansvarigt som hämnd och hackar sig sedan in på alla elevhems kataloger för att lägga upp foton på universtitetets tjejer för alla att betygsätta. Facemash får inte bara Harvards nätverk att krascha, det leder även till reprimander för Zuckerberg men framför allt så får några av universitetets entreprenörer upp ögonen för hans kunskaper. En idé, en månads programmering, några rättegångar och ett okänt antal miljoner i uppgörelser som inkluderar tystnadsklausuler och Facebook är ett faktum. Resten är historia.

Aaron Sorkin, skaparen av en av mina favoritserien The West Wing och David Fincher som nu senast regisserat The girl with the dragon tatoo utgör ett fint team men framför allt är det casten med Jesse Eisenberg i spetsen dom gör det här till en rolig och intressant som engagerar. Jättebra! (4+).

Jag skulle gärna läsa David Kirpatricks The Facebook effect för ännu mer kuriosa om det världsomspännande fenomenets födelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar