måndag 20 februari 2012

Tematrio - Bokreatips

Bokrean är snart här igen och helst skulle jag gå till någon av bokhandlarna i stan som erbjuder frukost på onsdag morgon och botanisera, men som vanligt blev det istället förhandbesällning på nätet vilket passar bättre ihop med mitt schema.

Reahögarna på de stora bokhandlarna brukar vara riktigt tråkiga, nätbokhandlarnas utbud är till stor del identiska men med lite prisskillnader och några riktiga guldkorn. Mina tips i veckans tematrio hos Lyran lyder:

Klanerna i Palos Verdes av Joy Nicholson är en av mina all time favourites, en pärla som Modernista gav ut för några år sedan, en bok jag gärna missionerar för och som jag delat med mig av i ett pocketbyte nyligen. Nu säljs den för 20 kronor. 20! Det är snudd på ett brott att inte införskaffa denna på årets bokrea.

Hungerspelen-trilogin samlad i en volym måste också anses ett riktigt fynd, 950 sidor för 69:- för den som ännu inte inte läst om Katniss äventyr i de högteknoligiska spelen på liv och död.

Fyndläget på barnböcker är tyvärr inte lika bra, det är lite tunt utbud men min vetgirige 4-åring har alltid älskat de galna och fullspäckade Richard Scarry böckerna så Vad händer i luften? är ett bra tips på bilderbok.

Det är de jag vet är bra, några jag hoppas på och själv beställt är Flickan med glasfötter, Den drunknade, De imperfekta, Man utan minne, Scar Tissue, Det lockande stålet del 1 och 2 samt två barnböcker vilket gör att jag snittar på 45:- per bok. Fantastiskt fyndat tycker jag!

1 kommentar:

  1. Richard Scarry verkar alltid gå hem i vissa åldrar, min 20-åring pratar fortfarande om Herr Fumlig!

    SvaraRadera