tisdag 30 augusti 2011

Tematrio: Sommarläsning

Den första höstmånaden närmar sig och det är kanske på sin plats att summera sommarens läsning. Till skillnad från Lyran har jag hunnit läsa ovanligt mycket i sommar, både bokcirkelböcker, hyllvärmare och spontanlån. Berätta om 3 bra böcker du läst under sommaren!

  1. Högläsaren av Bernard Schlink om Michael som i 60-talets Tyskland träffar 20 år äldre Hanna och blir förälskad. Vacker och ständigt aktuell om Tysklands kollektiva skuld efter andra världskriget. Denna bytte jag till mig på Bloggträffen och den visade sig mycket riktigt vara en trevlig bekantskap.

  2. Dark Places av Gillian Flynn som beskrivs som "makaber" i inte mindre än tre blurbar på omslaget representerar den perfekta, mörka sommarläsningen.

  3. En tredje favorit från de senaste månaderna är den överraskande fina och sorgliga pärlan Om jag stannar om Mia som både får goda nyheter av antagningsenheten vid Juliard samt drabbas av svårt olycka.

3 kommentarer:

  1. Jag har tänkt en del på filmen The Reader och huruvida man ska läsa boken. Jag skrev precis ett litet inlägg om hur förvirrad jag blir när jag för en gångs skull gillar filmen så mycket att jag är rädd för att boken ska förstöra den. Universum är helt upp och ner, och jag vet nog inte riktigt vem jag är längre ;)

    SvaraRadera
  2. Högläsaren har jag både sett och läst. Läste boken efteråt, tyckte att den var bra, men förvånansvärt nog inte bättre än filmen. Men filmen var ju å andra sidan väldigt bra.

    SvaraRadera
  3. Frida & Lyran: Intressant! Det här är faktsiskt en filmatisering som jag inte är "rädd" för utan är väldigt sugen att se, men är som vanligt glad att jag läst boken först.

    SvaraRadera