torsdag 18 april 2013

Musiklyrik!

Om du som jag älskar musik och tycker att texterna är särskilt viktiga är Babel och PSL's Musiklyrik något för dig. I morgon, den 19 april, är nämligen sista dagen att nominera din favorit bland svenska låttexter från år 2000 och framåt. Jag kan tänka mig att Jocke Berg, Håkan Hellström, Annika Norlin och Timbuktu är några av dem som blir mångfaldigt nominerade.

Det finns verkligen många fantastiskt berättelser att välja på, för det är vad de är, men när man skärskådar sina favoriter är det svårt att läsa dem enbart som text eftersom kärleken till låten inte minst sitter i musiken. Jag har många svenska favoriter och gläder mig åt vårens många skivsläpp som Hästpojken, Petter och Oscar Linnros till exempel, och hade Frida Hyvönen skrivit på svenska hade hon varit mitt givna val, i stället gick en av mina nomineringar till denna:

Min dagbok, den blev stulen, dom skrattar åt mig nu
Internet, gör mig känd, dom laddar ner mig fil för fil

Så dum som jag är kan jag inte förstå hur jag ska bära mig åt

för allt blir fel och nu vet alla om vad jag sa till dig
och nu vet alla om, vad du sa

För du är med på sidan 3 och fram till 42
ett citat, det du sa, var elakt men så uppenbart

Så simpel som jag är kan jag inte förstå hur jag ska bära mig åt
för allt blir fel och hur du ser på mig 
stämmer ganska bra med hur jag ser på mig 

Så kalla mig CP, kalla mig bög
det kanske är fel, men en bra metafor
för den jag är, för det jag är

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar