lördag 14 maj 2011

Case Histories

En författare som jag bara läst en bok av men varit mer nyfiken på är Kate Atkinson. Det var många år sedan jag läste Känslomässigt udda som jag gillade. På senare år har jag sett inlägg om hennes serie med privatdetektiven Jackson Brodie skymta förbi på diverse bokbloggar och eftersom jag är svag för den genren (Hej Kenzie/Gennaro!) passade jag på att köpa med mig den första delen från Waterstones i London.

I Case Histories presenteras vi tre fall av förlust och oförklarliga försvinnanden. Det är flera år mellan händelserna men på ett eller annat sätt hamnar alla tre på den före detta polisen, numera privatutredaren, Jackson Brodies bord. Samtidigt som han skuggar en flygvärdinna misstänkt för otrohet hjälper han de speciella systrarna Amelia och Julia, den överviktige astmatikern Theo och den svala sjuksköterskan Shirley som alla letar efter svar på sina gåtor. Jackson själv bär på både gamla och nya sår, säg den deckarkaraktär som har ett smärtfritt privatliv?

Atkinson verkar ha en förkärlek för lite neurotiska karaktärer och jag gillar att hon ägnar mer tid åt människorna är själva kriminalfallen vilket gör den annorlunda från traditionella deckare. Huvudpersonen Jackson återkommer ju i flera böcker så kanske är det därför hon drar på att avslöja för mycket om hans bakgrund, men i Case Histories tog det alldeles för lång tid innan vi kom honom in på livet. När jag väl gjorde det var det hamnade han i ett helt nytt ljus och jag är fortsatt nyfiken. Tyvärr skriver Atkinson med mycket parenteser i sin text, det är ett berättargrepp som jag stör mig lite på, men trots det kommer hon och Brodie få en chans till. En. Men fångar de mig inte mer än så här, utan det puttrar på med att vara småtrevligt, då måste vi tyvärr gå skilda vägar efter One good turn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar