torsdag 2 december 2010

Bokgeografi - Australien

Det roligaste jag läser från Australien för tillfället är ett par bekantas blogg. De bor down under i tre månader. Hon jobbar, han är pappaledig med deras två barn och det är underbart att läsa om deras äventyr i och kring Sydney. Men det finns även mycket annat som lockar från Australien, landet i veckans Bokgeografi hos enligt O.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Australien eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Jag tjatar en del om Gillian Rubinstein, alias Lian Hearn, som skrev sagan om Otoriklanen, men jag gillar verkligen hennes vackra historia med fantasyvibbar. Hon föddes i England men flyttade till Australien på 70-talet där hon fortfarande är bosatt. Hon är aktuell med en ny bok, Blossoms and shadows som utspelar sig i 1850-talets Japan, mitt i språnget mellan den gamla och nya världen och den vill jag också läsa.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Australien. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Nam Le är född i Vietnam men familjen flydde innan han var ett år till Australien där han växte upp. Novellerna i hans internationellt prisade Båten utspelar både i hemlandet och runt om i världen. Omslaget till novellsamlingen av konstnären och fotografen Clifford Ross är en favorit.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Australien, som du inte läst, men är nyfiken på.
John Marsdens serie som börjar med I morgon när kriget kom låter verkligen som något för mig. Jag går ofta och fingrar på den i bibliotekets ungdomshylla men det kommer alltid något annat i vägen. Snart är det dags.

1 kommentar:

  1. Läste typ 150 sidor av Lian Hearns näktergalsbok och förstod inte riktigt storheten. I morgon när kriget kom läste jag för många år sedan och då tyckte jag om den. Har inte läst vidare i serien trots det.

    SvaraRadera