onsdag 3 februari 2010

Svar på K

Bokfrågornas ABC del 11 är nu på bokstaven K hos Lilla O:

1. Självklart måste det bli K som i kärlek idag. Berätta om ett kärlekspar i litteraturen som du tycker om.
Favorit är nog någon av de klassiska som Elinor och Andrew i Förnuft och känsla eller Elisabeth och Mr Darcy i Stolthet och fördom. Det som inte är enkelt och självklart för dem själva, men vi som läser vet bättre. Det är äkta och hållbart!

2. Krig är inte lika muntert, men jag vill ändå att du berättar om en bok som på något sätt handlar om krig.
Jag gillar dokumentära böcker som Blackout, Johanne Hildebrandts skildring av sina år som krigsreporter på Balkan. Det är en fångande bok med många skrämmande detaljer om detta krig som fanns så nära och om det galna livet som journalist i fält.

3. Berätta om en bok där korrespondens via mail, brev, sms eller något annat spelar en stor roll.
Mess av Jens Ganman handlar om SMS fenomenet och Rebecka och John som ska lappa ihop sitt förhållande med hjälp av telefonen. Skoj och igenkännande, särskilt för de som av misstag sms:at "Hoppas du får kuk i kväll" till sin mamma...

4. Vem är din favoritförfattare av kåserier och/eller krönikor?
Jag läser väldigt sällan kåserier och krönikor så jag kan tyvärr inte säga att jag har en favorit i den genren.

1 kommentar:

  1. Det kan verkligen bli riktigt fel med sms! Tack för tipset om Blackout, den verkar bra.

    SvaraRadera