måndag 1 februari 2010

Att hitta exempel på olästa klassiker är inget problem för mig, och det som Lyran frågar efter i veckan skulle kunna bli ett perfekt läsprojekt för 2010. Berätta om 3 klassiker ni planerar eller funderar på att läsa. Dessa ska jag läsa innan året är slut.

J.D. Salingers bortgång förra veckan påminde mig så klart om Räddaren i nöden som jag länge velat läsa. Jag har hört så många referenser till Catcher in the Rye och Holden Caulfield i popkulturella sammanhang, i allt från från musik till Veronica Mars, så nu är det dags att stilla nyfikenheten.

Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. En svensk gigant med över 100 år på nacken om ett tidlöst moraliskt dilemma. Funkar den fortfarande eller känns den som en 105-åring?

Har precis klickat hem Resan ut av Virginia Woolf och även om inte denna debut räknas som en klassiker så är ju Woolf det. Jag ska se Timmarna också.

1 kommentar:

  1. Ja Salinger är ett måste för mig också. Jag tycker att Doktor Glas är riktigt, riktigt bra. Läs gärna Gregorius efteråt för att få ytterligare ett perspektiv.

    SvaraRadera