onsdag 17 februari 2010

Mat, makt & memoarer

Bokfrågornas ABC är i veckan på del 13, bokstaven M.

Berätta om en bok där mat har stor betydelse.
Kommer att tänka på Joanne Harris Choklad där Vianne Rochers chokladbutik sprider väldoft och viss förvirring i den sydfranska byn Lansquenet-sous-Tannes. Byns vänlighet och tolerans sätts på hårda prov genom mystiska Viannes närvaro.

Vems memoarer skulle du helst av allt vilja läsa?
Jag skulle kunna tänka mig att Michael Jacksons memoarer kan vara kul läsning. Viginia Woolfs berättelse om sig själv skulle jag också kunna tänka mig eftersom hon ligger på mitt sängbord just nu.

Man Booker Prize for Fiction har delats ut till en författare inom det fd. brittiska samväldet sedan 1969. Här finns alla vinnarna. Här du någon favorit?
Ha, Yann Martel hamnade ju under långtråkig! Av de övriga specifika titlarna är det bara Coetze jag har läst och den gillade jag, men det var knappast en favorit. Precis som bland Augustvinnare är jag rätt ouppdaterad vad gäller Man Booker priset.

Jag söker också en bok om makt.
Jeremy Scahills reportagebok om Blackwater är en omfattande redogörelse om den av Bush flitigt anlitade privatarmén som grundades av högerextreme Erik Prince. De har nått en stark position med hjälp av både vänskapsförhållanden och stora ekonomiska intressen och med miljardkontrakt hos amerikanska militären och åtalsimmunitet i Irak till exempel, besitter denna grupp skrämmande stor makt. På vems bekostnad? Många lokalbefolkningar samt amerikanska skattebetalare.

2 kommentarer:

  1. Får hon plats på sängbordet?(Sorry, kunde inte låta bli) Joanne Harris har jag inte lyckats komma mig för att läsa ännu, men snart så!

    SvaraRadera
  2. Ha, ha, ja det ser jättekonstig ut :)

    SvaraRadera