onsdag 24 februari 2010

Bokstaven N

Den kreolska grytan från Middagsfrid står på spisen, på tv:n åker tjejerna storslalom och mina killar bråkar om huruvida de ska läsa en bok till i sovrummet här intill. Själv passar jag på att svara på del 14 av Bokfrågornas ABC hos Lilla O:

Det går inte riktigt att undvika Nobelpriset i litteratur den här veckan. Alla tycker någon om priset i fråga. Vad har du för relation till priset och pristagarna?
Vår relation är rätt sval, och jag har sällan koll på vem vinnaren är eller på förhandsfavoriter utöver det som skrivs veckorna innan tillkännagivandet. Av 00-talets vinnare är Coetze den enda jag läst, Morrison och Gordimer från 90-talet och så några klassiska som Steinbeck, Hemingway, Lagerqvist och Lagerlöf så klart. Jag tycker det är kul att priset finns, men kommer nog aldrig kasta mig över vinnarna för sakens skull.
Vem är din nordiska favoritförfattare?
Den enda jag ser till att läsa allt av är Erlend Loe. Hans absurda humor och skruvade historier saknar motstycke. Marianne Fredriksson är en svensk favorit men det är hennes tidiga, mer mystiska böcker jag gillar mest.
Vem är den senaste nykomling du läst?
Hmm, debutant kan jag inte komma på, men Siri Hustvedt är en nykomling för mig som jag genast sett till att köpa mer av.
Finns det någon författare du inte läst, men är nyfiken på?
Massor! Listan är så lång men Curtis Sittenfeld, Monika Fagerholm och Joyce Carol Oates för att nämna några. Kanske hittar jag något av dem på bokrean.

Nu, middag! Jag ska bara väcka M först.

1 kommentar:

  1. Gillar också Loe mycket! Volvo Lastvagnar är den enda jag inte läst och den finns på rean.

    SvaraRadera