måndag 25 januari 2010

Vår vackra planet

Spelfilmer i all ära, men något av det vackraste som någonsin filmats måste vara BBCs Blue Planet från 2001, 8 avsnitt om livet i världens hav och sjöar och efterföljande Planet Earth, världens dyraste naturdokumentär från 2006 som använde sig av tekniker som var fullkomligt revolutionerade inom naturfilmning. Den senare gav vi pappa i julklapp och ser nu om denna pärla själva. Jag är svag för naturfilmer generellt, men denna överträffar
verkligen allt!

I första avsnittet ”From Pole to Pole” rörs jag till tårar när en flock elefanter äntligen når Okawangodeltat efter en vandring på hundratals mil för att nå vatten. Vi ser en elefantyngling gå ett mörkt öde till mötes då han går åt fel håll i sandstormen och en kalv peppas av sin mamma trots att den är förblindade av sand, så lyckan hos samtliga i flocken när de når vattnet går inte att ta miste på. Stor som liten plaskar, simmar och dricker av hjärtans lust.

Lika stum av beundran är jag för kejsarpingvinernas hårda liv med 4 månaders mörker på Sydpolen och isbjörnshonan som introducerar världen för sina två ungar på de smältande ismassorna i Arktis. Förutom att det är en fröjd för ögat ger den en total respekt för naturen och alla dess fantastiska varelser. Det påminner mig om hur glad jag är att jag är människa och lever i ett tempererat, om än för tillfället lite kylslaget, klimat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar