fredag 8 januari 2010

På G

Jag har missat två bokstäver då jag varit offline hela julen, kanske återkommer jag till dem, men först väntar bokstaven G hos Lilla O:
  1. Tantsnusk har väl alla hört talas om, men har du läst någon bok som skulle kunna kallas gubbsnusk?
    Jag tänker spontant på Neill Strauss som delger oss detaljer från diverse rock- och porrstjärnors liv och som inte minst står bakom Spelet...

  2. Berätta om en bok som fick dig att gråta! Händer det ofta att du gråter av böcker?
    Det händer inte jätteofta men sist grät jag till Vad jag älskade. Jag kommer ihåg att jag grät av ilska till någon av böckerna om Therese Skårup för jag var så besviken på hennes ovilja att låta partnern ta del av deras barn, deras oförmåga att leva jämställt och partnerns otrohet.
  3. Berätta om en gammal favoritbok som du ofta återkommer till!
    Jag tänker ofta på att läsa om böcker men jag gör det sällan eftersom jag trots allt har så mycket oläst, men Häxan och Lejonet av C.S Lewis är kanske den jag läst mest som både barn och vuxen.

  4. I programmet Go´kväll brukar någon känd person bjuda in till en fiktiv middag. Vilka fyra författare, levande eller döda, skulle du bjuda och vad tror du att ni skulle prata om?
    Jag tror att jag skulle passa på att bjuda in fyra kvinnliga författare och fråga dem om vad som fick dem att börja skriva och att hitta sin genre och sitt språk. Som storsäljare översatta till många språk har de säkert också mycket att prata med varandra om. Varför inte Marianne Fredriksson, Jane Austen, Astrid Lindgren och Selma Lagerlöf.

1 kommentar:

  1. Hej Bea! Kul att du är tillbaka. Håller med dig om att det är svårt att hitta tid att läsa om böcker, det finns så mycket man vill läsa! Skulle gärna komma på din middag, den låter trevlig!

    SvaraRadera