onsdag 27 januari 2010

Bokfrågornas ABC - J

Dags för J, om jag-form, journalister, jante och jidder hos Lilla O.

Jag tycker att det är svårt att läsa böcker skrivna i jag-form då det krävs en del av författaren för att det ska bli bra. Berätta om någon bok skriven i första person som du gillar eller inte gillar.
"Jag är inte vilken liten grabb som helst. Jag är Louis Drax. Jag råkar ut för saker som man inte borde råka ut för, som att åka på en utflykt som slutar med att man drunknar." Så börjar Louis Drax nionde liv som början till trots mestadels berättas i jagform av läkaren Pascal Dannachet. Louis Drax råkar ofta ut för olyckor och hans läkare blir snart djupt engagerad i den mystiske pojkens fall. Jag-formen funkar finfint.

Berätta om en bok om eller av en journalist.
Hälsningar från ondskans axelmakter är skriven av Caroline Salzinger som länge varit utrikeskorrespondentSR. Det är smått otroliga rapporter från några av världens mest stängda länder, och att de kommer från en ung, kvinnlig journalist gör det än mer spännande.

Jante styr Sverige och jag vill att du berättar om en bok där jantelagen gäller.
Jag har inte läst den, men kan tänka mig att Ebba Lindsös nyutkomna Livet, makten och konsten att våga vara sig själv innehåller någon antydning om jantelagen.

Vad jiddrar du om? Det hade jag en elev som brukade fråga när han tyckte att jag snackade obegripligheter eller ren skit. Berätta om en bok som du tycker är rent jidder.
Privat: mejlkorrespondens av Carolina Gynning och Alex Schulman. Ehh, va?

1 kommentar:

  1. Ebba Lindsö har nog en hel del spännande att berätta, mer än i ett gäng privata mail kan jag tänka mig...
    Hälsningar från ondskans axelmakter har jag tänkt läsa hur länge som helst...

    SvaraRadera