fredag 22 januari 2010

Tjänsteresa

Tjänsteresa betyder inte bara långa möten följt av trevliga middagar med kollegor jag jobbar mycket med men sällan träffar, det innebär också att få sova 7 timmar i sträck och det händer inte varje eller ens var annan månad för tillfället. Efter långa arbetsdagar blev det inte mycket läsning på hotellet, där fastnade jag istället framför Escape to the country, om husjakt på den vackra engelska landsbygden. Men en timme på flygplatsen och två i en flygstol – vilken lyx!

Jag slukade Penelopiaden och kom kanske äntligen över min Margaret Atwood rädsla som jag haft sedan vi analyserade The edible woman när jag läste engelsk litteratur för 100 år sedan. Men Penelopiaden var en fröjd att läsa. Atwood har grundlig research i botten men skildrar sedan berättelserna om det trojanska kriget och Odysseus äventyr ur hustrun Penelopes perspektiv, med en modern touch. Det är underbart påhittigt och välskrivet, precis så som jag tycker att en myt ska dramatiseras. Detta var min andra bok ur Mytserien och jag är väldigt glad att jag läste om den hos Bokmania. Drömguden tyckte jag var lite tråkig, men nu ser jag fram emot nästa, kanske blir det Orkanpartyt som jag precis klickat hem från Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar