fredag 22 januari 2010

Bokstaven I

Under min frånvaro har Lilla O's bokfrågor hunnit fram till del 9:

Förra veckan handlade det om en huvudperson du tycker om, nu undrar jag vilken person i böckernas värld som du identifierar dig med mest?
Jag identifierade mig mycket med Sara i Maria Svelands Bitterfittan, även om det inte riktigt är ordet jag skulle beskriva mig själv med, men hennes tankar, känslor och oro inför att fastna i kvinnofällan samtidigt som hon älskar man och barn känner jag väl igen. Jag skrattade högt flera gånger och läste gärna stycken för min man.

Internatskolor är populära att skriva om. Berätta om en bok som utspelar sig på en sådan.
Några av de första böcker om internatskolor som jag läste och älskade var Enid Blytons serie om internatet St Clare med tvillingarna O’Sullivan i centrum. Jag blev genast oerhört fascinerad av systemet med flickskola, uniformer, tre terminer, ämnena de läste och den konstiga sporten lacrosse.

Berätta om en bok som handlar om identitet och sökande efter detsamma!
Oj, här finns det många att välja på, det är ett tacksamt ämne att skriva om, både i fiktiv och i dokumentär form. Torbjörn Flygts Underdog handlar om Johans uppväxt i Malmös arbetarkvarter på 70- och 80-talen och om svårigheterna med att finna sig själv och sin plats.

Vilka bokrelaterade sidor på internet besöker du oftast?
Adlibris är stället jag handlar på. Förra året upptäckte jag många bokbloggar och återvänder gärna till flera av dem för att få boktips eller inspireras och underhållas av människors fantastiska sätt att uttrycka sig på.

1 kommentar: