måndag 6 december 2010

Tematrio - Syskon

Jag tittar igenom bokhyllan inför Lyrans tematrio och inser att jag läst väldigt många böcker om ensambarn. Men temat i veckan är syskon: Berätta om tre böcker ni läst där relationen mellan syskon spelar en framträdande roll.
  1. Klanerna i Palos Verdes, en av de bästa böckerna jag läst i år, kretsar kring tvillingarna Medina och Jim och deras trasiga familj. Medina är asocial och utstött, Jim är allas gunstling, inte minst deras mors, och det starka bandet mellan tvillingarna sätts på hårda prov i denna hittills enda bok av Joy Nicholson.
  2. Sorgesång av Siri Hustvedt börjar med att Erik och Inga hittar ett mystiskt brev när de rensar bland sin fars saker efter hans begravning. Sökandet efter svaret på faderns gåta är en sak de har gemensamt men Inga och Erik hjälper även varandra då Inga är nybliven änka och Eriks är hopplöst förälskad i sin nya hyresgäst.
  3. I Den hemliga historien om en liten grupp studenter vid Hampden College som utöver klassisk grekiska ägnar sig åt dekadenta och experimentella riter, spelar relationen mellan tvillingarna Charles och Camilla en stor roll i de händelser som leder mot katastrof.

2 kommentarer:

  1. Jag tänkte också genast på Charles & Camilla men så tänkte jag: "Äh, den är det säkert någon annan som tagit." Bra val! :)

    Ska bli spännande att höra vad du tyckte om Osynlig förresten!

    SvaraRadera
  2. Sara: Får faktiskt lite DHH vibbar av Osynlig, men jag får återkomma till det!

    SvaraRadera