tisdag 19 oktober 2010

Tematrio Film

Tematrion hos Lyran handlar i veckan om film, och att bara berätta om tre favoriter är nästan omöjligt uppdrag, det finns ju så många!

- En dvärg, en tjej och en annan, var min kompis svar på vad The Station Agent handlade om. Det var det jag visste om filmen innan jag såg den på bio för många år sedan. Jag älskade den och skulle kunna lägga till att den handlar om vänskap.



Jag är mycket förtjust i mosaikfilmer och en av den bästa i genren är Magnolia där de olika karaktärernas sökande efter kärlek, respekt, förlåtelse eller lycka vävs ihop till en fantastisk historia och som innehåller några osannolika scener om hur slumpmässiga händelser kan vara del av ett större sammanhang. Rollistan är mycket imponerande och soundtracket av Aimee Mann underbart!




En annan fempoängare och en riktigt gripande historia är The Green Mile som baseras på Stephen Kings bok med samma namn. Tom Hanks spelar fängelsevakten Edgecomb i 30-talets USA. En dag kommer John Coffey till hans avdelning, dömd till döden för mordet på två små flickor, men Coffey är långt ifrån en kallblodig mördare och kommer att påverka mångas liv. "Miracles do happen!"


Och så har vi Tarantino, Jackson, Spielberg, Sherfig och en massa andra favoriter men en trio är en trio så det får räcka så. Jag funderar redan på att göra en topp tre per år, per kategori, per regissör....

3 kommentarer:

  1. Åh, The Station Agent tycker jag är så underbar! Bra val!

    SvaraRadera
  2. Två riktiga favoritfilmer och en som jag inte sett. "Station Agent" måste jag alltså se... "Magnolia" pratade jag och maken om häromkvällen så det blir nog snart omtittning på den.

    SvaraRadera
  3. Bra filmer! Magnolia är verkligen en klassiker!

    SvaraRadera