tisdag 5 oktober 2010

Män i titeln

Vad lätt, tänkte jag för några veckor sedan då temat i Lyrans trio var böcker med kvinnonamn i titlen, men så hann jag ändå inte med att lämna ett bidrag. I veckan är det dags för männen och det kryllar faktiskt av exempel på romaner med ett mansförnamn i titeln i våra bokhyllor. Här kommer tre vitt skilda exempel:

Bilbo, som J.R.R Tolkiens äventyrssaga hette innan den nya svenska översättningen kom, gavs ut 20 år innan Ringen-trilogin och även denna blev stor succé Det är berättelsen om Bilbos och Gandalfs äventyr som leder till att deras vägar korsas med draken Smaug och inte minst Gollum och hans "precious". Den är skriven främst för barn och det märks då språket och berättelsen är äventyrlig på ett enklare och mindre detaljerat sätt än Sagan om ringen böckerna.

Ivans återkomst av Tawny O'Dell handlar om den före detta fotbollsstjärnan Ivans hemkomst till gruvsamhället Coal Run i Pennsylvania och de människor han älskade, andra han föraktade och några han svek.

Edward Finnigans upprättelse är den tredje boken i Anders Roslund och Börge Hellströms serie om kommissarie Ewert Grens och hans kollegor. När de griper en man för misshandel på en Finlandsfärja får fallet längre förgreningar än de kunnat ana och vi får inblickar inte bara i det svenska utan även amerikanska rättsystemet.

5 kommentarer:

  1. Edward Finnigan vill jag läsa. Men inte Box 21 och jag har väldigt svårt att inte läsa böcker i rätt ordning. Tala om i-landsproblem.

    SvaraRadera
  2. Fallen i sig kan man ju läsa i vilken ordning som helst, men det är ju huvudpersonernas historia man missar vilket brukar vara halva behållningen så jag förstår dilemmat. Jag hoppade över Odjuret och började med Box 21, den ska du inte vara rädd för :)

    SvaraRadera
  3. Finnigans bok gillade ju jag! Precis som om jag jobbade på båten igen med dess äventr!

    SvaraRadera
  4. Kryllar och kryllar - jag fick ta till en vampyr och ett marsvin för att fylla min trio ;)

    SvaraRadera
  5. Helena: Ha, ha :) Ingen Harry Potter hemma hos er alltså, då hade du kunnat få med en trollkarl också!

    SvaraRadera