lördag 23 oktober 2010

Bokgeografi på besök i Japan

Som vanligt ligger jag efter i resan världen runt hos enligt O. Förra veckan besökte Bokgeografi ännu ett lockande land, Japan:

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Japan eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Elin Lindqvists Tokyo natt är en hygglig debut med självbiografiska drag om Karolina som återvänder till sin älskade födelsestad efter några struliga, revolterande ungdomsår i Europa.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Japan. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Det är svårt att hitta information om Muriel Barbery som jag vill veta mer om för tillfället, men i en intervju kan jag läsa att hennes succé med Smaken och framför allt Igelkottens elegans har gjort det möjligt för henne att bosätta sig i Japan där hon skriver på sin tredje roman. Det låter som en riktig drömtillvaro i mina öron!

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Japan, som du inte läst, men är nyfiken på.
Jag vill definitiv läsa mer Murakami, sista delen i Lian Hearns släktsaga om klanen Otori, är nyfiken på Kazuo Ishiguro och efter smakproven av haiku i Igelkottens elegans, om än inte helt regelrätta, så är jag till och med sugen på japansk poesi!

1 kommentar:

  1. Lian Hearn har jag inte lyckats läsa ut något av. Har försökt med näktergalen ett par gånger. Muriel Barbery ska däremot få en chans!

    SvaraRadera