torsdag 14 oktober 2010

Spansk bokgeografi (och en film...)

Både Enligt O och hennes uppgift Bokgeografi befinner sig i Spanien i veckan!

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Spanien eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Liza Marklund är delvis bosatt i Marbella. Hennes bok Gömda presenterades när den kom ut 1995 som "en sann historia" och väckte mycket uppmärksamhet och förfäran. Även jag greps av historien om Mia som försökte fly från ett destruktivt förhållande och upprördes av det byråkratiska Sverige som inte kunde hjälpa familjen. Vi var många som kände oss lite lurade när journalisten Monica Antonsson 2008 ger en annan sida av samma historia och både författaren och förlaget hävdar att Gömda alltid presenterats som skönlitteratur, inte fakta. Den åttonde delen i den definitivt fiktiva serien om kvällstidningsreportern Annika Bengtsson utspelar sig dessutom i södra Spanien, men den är fortfarande oläst.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Spanien. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Pans labyrint utspelar sig i fascismens Spanien 1944 där Ofelia skapar en fantasivärld dit hon flyr när verkligheten med hennes gravida och sjuka mamma och osympatiske styvfar blir för svår. Manuset till denna underbara film är skrivet av Guillermo del Toro, som även regisserade filmen. Del Toro är spansktalande, född i Mexico och debuterade även som romanförfattare till vampyrhistorien The strain 2009.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Spanien, som du inte läst, men är nyfiken på.
Katedralen från havet är den enda bok jag hittar hemma i hyllan av en spansk författare. Jag har hört både varma och ljumma recensioner av Ildefonso Falcones äventyr från 1300-talets Barcelona, men tjockleken gör att jag tvekar varje gång jag står framför den. Jag är nog egentligen mer nyfiken på Kärlekens arkitekt av Calderón.

1 kommentar:

  1. Pans labyrint har jag tänkt se, tack för påminnelsen. Det var svårt med spansk författare.

    SvaraRadera