måndag 4 oktober 2010

Grattis!

Hösten är definitivt här när nobelpristagarna börjar tillkännages. Om litteraturpristagarna brukar vara okända för mig är det inget emot fysik- och kemipristagarna och deras upptäckter. Medicinpriset kan gå att relatera till då det i bästa fall kan vara kopplat till mer och mindre kända sjukdomar som jag har hört talas om. I år kan jag mer än vanligt om ämnet. Varför är det så gammal forskning som prisas undrar många, men det är ju först nu vi har bevis på vilket genomslag upptäckter får så det är verkligen ett nobelt jobb för nobelkommittén att prisa upphovsmannen, inte den senaste tekniken.

Så, äntligen! Robert G. Edwards, utan din forskning kring In Vitro Fertilisering hade vi kanske inte haft vår älskade, busiga, 3-års trotsiga, smarta, kramiga lilleman. Tack och grattis!

3 kommentarer:

  1. Men visst är det lite snett när medicinpriset delas ut så sent när Obama fick fredspriset innan han hunnit göra någonting!?! (Jag säger inte att han inte är värd det, bara att det delades ut lite tidigt...)

    SvaraRadera
  2. Absolut, fredspriset är det enda där man ofta prisar trender och önskade resultat, klara politiska markeringar. Och jag kan tycka att upptäckter från 60- 70-talen är lite sena också, men just i det här faller är jag lite partisk :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är toppen att han fick nobelpriset, det är inte det. Det hade bara varit lite lättare att förstå sig på prisvinnarna om de hade en mer homogen syn på vinnarna. (Om ni fattar vad jag menar?! Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det)

    SvaraRadera