onsdag 23 juni 2010

Musikens betydelse för flickor

Jag vet inte hur många BASF band jag själv ägt under mitt liv, med skrapiga inspelningar från radion, kopior av favorit-LPn för att inte tala om de otaliga blandbanden att ge bort eller ha med på resande fot. Omslaget till Musikens betydelse för flickor tilltalade mig därför väldigt mycket.

Det här är den brittiska författaren och poeten Lavinia Greenlaws biografi i form av 56 anekdoter med anknytning till musik och dans, från barndomens ringlekar och blockflöjtsspel, genom discoeran till punkrockens intåg.

Varje kapitel inleds med ett citat från andra texter, Shakespeare, Lord Byron, Oscar Wilde och Austen, till och med ett utdrag ur en broschyr om skyddsrum från Inrikesdepartementet. Jag gillar det upplägget, problemet är att historierna är så korta att precis när de börjar andas sammanhang och jag ser kopplingen till inledningen så tar de slut. Vissa kapitel är inte mer än en sida, den längsta max 6. Det gör också att det inte blir riktigt varmt personligt trots att många av kapitlen verkligen har potential för det. Språket och historierna i sig är underbara och perspektivet med skillnader mellan pojkar och flickor som titeln får mig att associera till finns med, men jag känner mig ändå lite lurad eftersom innehållet fått stå tillbaka för formen.

Sammanfattningsvis är det här är en bok med en titel och ett omslag som jag tycker om mer än själva innehållet, fast bara för att det trots sina 56 kapitel är lite tunt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar