lördag 1 januari 2011

Bokåret 2010

Jag hittar denna lilla enkät som passar bra att summera bokåret med hos enligt O. Jag tror jag ska applicera den på filmer och DVD-boxar också!

Bästa boken jag läst i år är:
Klanerna i Palos Verdes är den som i mina noteringar fått högsta betyget. Jag blev oerhört gripen av Joy Nicholsons debut om Medina och hennes trasiga familj. Näst högst kommer Oryx & Crake av Margaret Atwood, av vilken jag för övrigt läst flest böcker i år (3 st).

Sämsta boken jag läst i år är:
Vampyrens märke av P.C Cast. Allt i vampyr- eller internatgenren är inte givna vinnare.

Störst förhoppning hade jag på:
Jag håller precis på att avsluta Syndaflodens år och efter att föregångaren Oryx & Crake blev en sådan favorit kommer automatiskt stora förhoppningar. Återkommer med utvärderingen.

Mest såg jag fram emot Dennis Lehanes nya Moonligt mile där vi återser Patrick Kenzie och Angela Gennaro för första gången på några år men där var kanske inte förväntningarna extremt höga. Mitt favoritdeckarpar höll stilen och jag fick vad jag förväntade mig.

Mest besviken blev jag över:
Den boken som skilde sig mest från vad jag förväntade mig, på ett negativt sätt, var antingen Musikens betydelse för flickor eller avslutningen i Twilightserien, Breaking dawn.

Så här utmärkte sig läsåret 2010:
Jag är en periodare vad gäller läsning och de stunder jag i förväg tror ska bli läsintensiva, som semestrar och resor, stämmer ofta inte. Mina få men naggande goda tjänsteresor har varit den stora fristaden för att både komma i kapp med sömn och läsning.

Mitt mål var att utnyttja biblioteket mer och det överträffade jag med råge. Att låna funkar alldeles utmärkt och jag både spontanlånar och reserverar.

Jag har läst fler nya författare än på länge och hela 73% av böckerna var skrivna av kvinnor, jag som gjort överslaget att vår bokhylla annars består av män till ungefär 70%. Kanske har tipsen från bokbloggarna och de utmaningar jag snappat upp gjort sitt för den fördelningen. Av männen är det bara John Ajvide Lindqvist som aspirerar på topp 5 i år med sin Människohamn, annars dominerar kvinnor som Atwood, Hustvedt, Skäringer, Tartt och Åsa Grennvall med sina seriealbum.

2011 hoppas jag läsa mer på engelska, hinna med någon klassiker och fler nya författare som jag listade här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar