lördag 15 januari 2011

Tematrio - Inledningar

"It was the best of times, it was the worst of times" måste vara den mest klassiska och välciterade inledningen eftersom den har fastnat trots att jag inte läst Dickens A tale of two cities. Tematrion hos Lyran handlar i veckan om inledningar jag tycker är minnesvärda!
  1. "Jag vaknar till dånet av en flygplansmotor och känslan av något varmt som rinner nerför hakan. Jag lyfter handen och känner på ansiktet. Mina fyra framtänder är borta, jag har ett hål i kinden, min näsa är knäckt och ögonen nästan igensvullna." Början av James Frey's semi-biografiska Tusen små bitar drabbade mig omedelbart, jag blev både illamående och nyfiken. Vad var det egentligen som hade hänt?
  2. "Snön uppe i bergen smälte och Bunny hade varit död i flera veckor innan vi började inse vilken allvarlig situation vi befann oss i. Han hade faktiskt varit död i tio dagar innan de hittade honom". Donna Tartt låter oss i Den hemliga historien få en viktig bit information redan i början av den 700 sidor långa boken. Jag vet alltså vad som kommer att hända men inte varför och läsningen blir helt annorlunda än om jag inget vetat om det som skulle bli Bunnys öde. Bra grepp!
  3. "Ett ljud. Hon vaknade av det. Klockan var fyra noll två med klockradions röda pinnar. Rummet var gråljust. På fönsterrutorna låg ett randmönster av regndroppar och utanför ångade fukten ur gräsmattan. Hon blev inte rädd. Men vaksam. Nu hörde hon att det var en bilmotor på låga varv." Kerstin Ekman skapar genast en mystisk stämning och med korta meningar och detaljerad miljöeskrivning får hon i alla fall mig intresserad av vem som berättar och vad det är hon vaknar av mitt i natten i Händelser vid vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar