onsdag 6 juni 2012

Reselista

Semestern närmar sig och eftersom både resor och listor ligger mig varmt om hjärtat gör jag också en reselista som jag först såg här hos Jenny.

Vilka länder har du besökt?
Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Schweiz, Österrike, Slovakien, Ungern, Nederländerna, Frankrike, Portugal, Storbritannien, Grekland, Israel, Venezuela, USA.

Många luckor österut och åh, vad mycket det finns kvar. Jag kan nästan inte själv acceptera att jag inte har varit i Italien. ITALIEN!

Favoritland att besöka?
Älskar att resa i USA, det är  både spännande och enkelt och jag är rätt bekväm av mig. Varje resa skulle kunna gå dit fast ha en helt annorlunda karaktär än den förra.

Favoritstad som turist?
New York är trots allt städernas stad men i den inte så  bombastiska kategorin står både Amsterdam och Berlin högt i kurs.

Favoritstad som bofast?
Wien har en särskild plats i mitt hjärta sedan jag bodde där som 22- åring, annars är ju Göteborg alldeles lagom litet!

Favoritstrand?
Denna i Norrbottens skärgård är i alla fall den jag besökt flest gånger, framför allt spenderade jag mina barndoms somrar här i en stuga utan rinnande vatten. Sorgen var stor då vi förra året tog beslutet att sälja den eftersom den trots allt är lite otillgänglig när jag bor 130 mil söderut.


Sämsta stället du besökt?
Wienerwald på våren. Missförstå mig rätt, stället är underbart men i kombination med pollenallergi var det ingen bra idé. Jag har sällan mått så dåligt.

Bästa shoppingen?
New York, för utbudet och för att man kan köpa jeans för 250 kronor.

Favoritö?
Fåröholmen där favoritstranden ovan ligger. Eller Manhattan dårå.

Vart vill du åka?
Japan, Nya Zealand, Australien, Kina, Malaysia, Sydafrika, Kanada, i princip till hela Sydamerika, alla Europeiska huvudstäder etc. etc. Det vore kanske lättare att nämna vart jag inte vill åka. Vårt reskonto är en helig ko som vi ständigt matar och skall användas till att uppfylla ovan nämnda drömmar.

Vad har du för resor planerade?
Åker till Barcelona om två veckor - yay! Annars har Skyways konkurs förstört de vanliga sommarplanerna då vår direktlinje till Norrbotten is no more...

Var hade din drömbröllopsresa gått?
Med gott om tid för många avstickare skulle en bilfärd från Seattle till San Diego vara underbart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar