torsdag 21 juni 2012

5x semesterläsning

Anna på Och dagarna går skriver 5x- nå'nting inlägg och utmanar oss att göra detsamma! Eftersom jag befinner mig på resande fot kommer jag självklart att tänka på minnesvärda resor eller platser och vad jag läste där:

Hösten 2004 reste jag och en kompis till Venezuela. I byn Merida mitt i Anderna bodde vi med underbar utsikt och hade en trädgård där det flög kolibris. På den resan läste jag en massa bra böcker, bland annat Flickan från ovan av Alice Sebold, men mest minnesvärd var den som kommit att bli en av mina topp 10 favoriter, Shutter Island av Dennis Lehane.

Venezuela 2004

I september 2006 reste M och jag till New York och förutom en promenad över Brooklyn bridge lämnade vi inte Manhattan på en vecka. Jag fick vansinnigt ont i höften av alla de mil vi gick så vilopauser på bänkar runt om i staden var välkomna. Ibland blev pauserna längre, som när jag fastnade i boken jag höll på med, en ovanlig mix av mordgåta, familjekrönika med mycket företagsekonomiska detaljer och så den udda huvudperson Lisbeth Salander. Boken jag rafsat till mig på flygplatsen var nämligen Män som hatar kvinnor.

New York 2006

Hösten 2010 var första gången vi reste långt med lilleman. Bokpackningen med en 2,5 åring i sällskap blev självklart mindre än normalt och stunderna för att förlora sig i läsning inte lika många. Som tur är älskade både lilleman och M att bygga sandslott så på Floridas stränder kunde jag relativt ostört njuta av Donna Tartts Den hemliga historien.

Florida 2010

Desto mer läsning brukar det bli på besöken i Norrbotten då lilleman är fullt upptagen av lek i sommarstugan eller av mormor och morfar. Stugan ligger precis vid Bottenvikens strand och sommaren 2010 blåste det extremt mycket. De stora svallen och ständiga bruset var en väldigt passande inramning och gjorde Ajvide Lindqvist spökiga Människohamn extra minnesvärd semesterläsning.

Norrbottenskusten 2010

Jag reser inte mycket i jobbet men några flyg- och tågresor har det blivit de senaste åren, tid som jag som småbarnsförälder sett som lyxig ensamtid. På just jobbresor, ostörd med gott om tid på tåg, flygplatser och hotellrum har jag sträckläst favoriter som Igelkottens elegans och Sorgesång.

Tågresa 2010

Resor och böcker, en bra kombination och något som kan förstärka varandras intryck. Vad har du för bokminnen kopplat till resor?

4 kommentarer:

  1. Vilka mysiga läsminnen! Jag blir sugen på att åka någonstans bara för att läsa :)

    SvaraRadera
  2. Jag fick boken från dig idag! Tack så mycket!
    http://miasbokhylla.blogspot.se/2012/06/heidi-och-game-of-thrones-post.html

    SvaraRadera
  3. Rolig 5x! Härliga läsminnen ihop med semester jag önskar jag kunde minnas några egna!

    SvaraRadera