torsdag 7 juni 2012

Från bok till film - David Nicholls

Starter for 10:
Det var några år sedan jag läste David Nicholls På vinst och förlust.  om 19-årige Brian som lämnar sin hemstad för att studera vid universitetet där hans högsta önskan är att komma med i frågeprogrammet University Challange. Då han blir huvudlöst förälskad i lagkamraten Alice börjar förvirringen och förvecklingarna som i boken nästan fick mig att ta till skämskudden. Brian är något av en Bridget Jones karaktär och Nicholls humor balanserar gärna på den där tragikomiska gränsen. I god Nicholls-anda är boken också fylld av musikreferenser och andra populärkulturella fenomen från den aktuella tidsperioden så sammantaget blev det en OK bok, sin pinsamma huvudperson till trots.

Filmen Starter for 10 där Nicholls skrivit manus utifrån sin egen bok, dök ner i brevlådan från LoveFilm här om dagen.  Den har några år på nacken och att den dessutom utspelar sig 1985 gör att den känns gammal, men trevligt gammal och lite low-tech bland allt glansigt och specialeffektfullt som finns omkring oss. Grundstoryn är densamma, men detaljerna kring Brians förvecklingar är avskalade och ibland helt förändrade jämfört med boken.

James McAvoy gör rollen som Brian, och även om han främsta roller inte är i den komiska genren gillar jag honom. Det blir en trevlig film av en trevlig bok, fast det är tur att det gått lång tid mellan att läsa och att se, annars hade jag kunnat bli lite irriterad, det har ju hänt förr....(3)

En dag:
Jag tillhör en av dem som inte föll pladask för David Nicholls En dag förra året. Höga förväntningar gjorde boken till lite av en besvikelse. När filmversionen släpptes i vintras var mina förväntningar noll och intet, även på skådespelarna Jim Sturgess och Anne Hathaway som inte väckte något större intresse. Att det däremot är Lone Scherfig som regisserat gör att detta ändå är en måste se film så jag valde den till filmklubbens sista visning innan sommaruppehållet.

Dexter och Emma träffas den 15 juli när de tar examen från universitetet. På samma sätt som i boken är det händelser den enda dagen under åren som följer som vi får se, Dexter och Emma och deras vänskap i motgång och medgång.

Även till denna har Nicholls själv skrivit filmmanuset, denna gången riktigt bra. Alla detaljer från boken ryms självklart inte, men redigeringen är noggrannare och smartare än i Starter for 10. 

När den en och en halva timmen är över och jag släpper in ljuset i vår skruttiga biosalong igen är det med en varm, fin känsla i kroppen och jag är så nöjd. Det känns inte splittrat eller hoppigt utan historien håller ihop fint. Skådespelarna gjorde verkligen sitt jobb och tillförde det jag saknade i boken, de gav liv och hjärta åt karaktärerna. (4)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar