lördag 10 mars 2012

Samtal med en fyraåring

Jag har vårdat en febersjuk fyraåring i några dagar. M har varit bortrest så det har blivit en intensiv period med mycket SVT Play och mååånga avsnitt fåret Shaun, men även många fina samtal. Att vara 4 måste vara da shit! Det är fantastiskt hur mycket som händer i deras små huvuden och i kombination med en enorm tilltro till sig själva bäddar det för många klassiska kommentarer. Det är antingen eller i Lillemans känslouttryck för tillfället, som till exempel:

- Jag hatar vitt. Och den här färgen.
- Beige.
- Ja, jag hatar vitt och beige.
- Vilka älskar du då?
- Alla andra färger.

- Mamma, jag älskar inte vuxenmusik. Bara Timbuktu.
- Det är OK.
- Kommer du ihåg låten med köttätande myror?
- Ja.
- Mamma, det finns väl inte köttätande myror?

- Jag älskar Havet är djupt.

- Mamma, jag älskar inte lasagne längre.

Nu är M hemma igen och vi ska sjunka ner i soffan med antingen Dexter s. 4, Game of Thrones, eller Into the Wild. Härligt!

2 kommentarer:

  1. Åh, det är så himla härligt med dessa samtal! Min fyraåring imponerar varje dag, de kan ju så mycket!

    Tack för kommentaren på texten om min farmor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Frågorna och funderingarna är så klockrena.

      Radera