tisdag 30 november 2010

Tematrio och julenkät i kombination

Jag ger ofta bort böcker och filmer i julklapp, det är ju världens bästa present. I veckans tematrio ber Lyran oss berätta om tre tillskott som känns nödvändiga i min bokhylla!

  • Just kids av Patti Smith. Ända sedan jag såg Black+White, dokumentären om Sam Wagstaff och Robert Mapplethorpe där även Patti Smith var frekvent förekommande, har jag velat ha mer av dessa ikoner från 70-talets kulturscen i New York.

  • Blodets meridian av Cormac McCarthy. En tidig McCarthy som beskrivs som en våldsam vilda västern historia. Det låter helt galet och väldigt McCarthyskt.

  • Vad som helst av Margaret Atwood.

Det är också jultema i en enkät hos En bokcirkel för alla!

1) Vilken bok önskar du dig i julklapp?
Förutom de ovan är 90-talet.se och Boken om Okej typiska önska-mig-i-julklapp-för-jag-kommer-aldrig-köpa-dem-själv-böcker.

2) Om du fick ge en bok till vilken känd person du vill, vilken person skulle du välja och vilken bok? Skriv gärna varför.
Jag är rädd att det är för sent med Nordkoreas nuvarande ledare men om det är sant att Jong Un ska ta över skulle jag vilja ge honom boken Statsskick - att bygga en demokrati som en hjälp på vägen.

3) Nämn en bok som du tänker ge bort i julklapp.
Som många andra ger jag bort En dag till sambon, alltså även till mig själv. Han får även Härdsmälta av Ben Elton.

4) Har du någon jultradition som du följer varje jul?
Vi brukar alltid titta på The Nightmare Before Christmas kvällen innan julafton. I år hotar M med att han även vill se Bad Santa. Jag är inte lika peppad på införandet av den traditionen. Förr om åren byggde jag alltid ett stort pussel runt julen, men med en liten marodör hemma får den traditionen vila några år.

5) Vad har du alltid på ditt julbord?
Har inga måsten. Eftersom vi äntligen firar jul hos oss i år blir det lätt jullunch och sedan bjuder jag nog på lamm till middag.

6) Vad önskar du dig i julklapp utöver boken i fråga
En ny flanellpyjamas eftersom min gamla trotjänare har nötts ut och spruckit. Jag sover inte i den men kvälls- och morgonmyser. Sedan önskar jag mig DVD boxar; Vampire Diaries, The Wire (hela serien, snälla tomten), Veronica Mars, Arkiv X, Buffy, osv. men det kan jag nog se mig om i stjärnorna efter.

2 kommentarer:

  1. Arkiv X (hela serien) skulle jag nog också bli rätt så glad över. Jag har faktiskt sett alla program när det gick på tv. Jag var heltokig i Mulder.

    SvaraRadera
  2. Karin: Vi håller på att se om serien och är på säsong 5 för tillfället. Underbart!

    SvaraRadera