onsdag 24 november 2010

Från djupet av mitt hjärta - tack!

Sent omsider ska även jag officiellt tacka för det här som andra kanske tycker är löjligt, men som vi vet är löjligt roligt, nämligen att Linda a.k.a enligt O och Cissi a.k.a Bokstunder har förärat mig med ett Cherry on top award. Tusen tack!

Med äran följer även det svåra uppdraget att berätta vilka 3 författare jag räknar till mina favoriter och nämna en favoritbok. Jag sitter och stirrar på min bokhylla och skulle lika gärna kunna blunda och peka, men det är klart att det finns några som sticker ut:
  • C.S. Lewis: Denne på Irland födde britt som redan som barn hittade på fantasivärldar med sin bror. Som vuxen kom fantasierna på pränt och han gav oss äventyret om Narnia i 7 delar. Min favorit sedan barnsben är Häxan och Lejonet.
  • Marianne Fredriksson, en av våra svenska storsäljare som man antingen älskar eller hatar? Jag älskar, även om de boksläpp hon gjorde på 2000-talet inte riktigt föll mig på läppen. Favorit blir någon av de äldre, kanske Den som vandrar om natten.
  • Dennis Lehane ger mig alltid underhållning och verklighetsflykt med sitt hårdkokta privatdeckarpar Kenzie och Gennaro men favoriten är hans fristående roman Patient 67.
Jag har med glädje sett priset passera alla mina egna favoriter och skickar ett stort grattis till alla som fått ett körsbär. Och tack för era läs-, film- och tv-tips samt massor av inspiration i höstmörkret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar