onsdag 24 november 2010

Bokgeografi - Indien

Indien, veckans land i Bokgeografin hos enligt O, verkar vara ett som man antingen älskar eller hata att resa i. Jag åker gärna omkring på mina resmål och är rädd att jag är lite för bekväm för Indien som skrämmer mer än lockar mig. Men jag återvänder gärna dit i böckernas och filmernas värld.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Indien eller är skriven av en författare med anknytning dit.
William Suthcliffe skriver det man kanske kan kalla relationskomedier. 6xKärlek om ett kompisgäng i London gillade jag. En tripp till Indien handlar om Liz och Dave som gör en äventyrlig resa genom landet, men med helt olika motiv. Liz vill uppleva det spirituella och andliga Indien och Dave vill få Liz i säng. Det är med Daves något trångsynta och desperata ögon vi får se landet och det är inte helt smickrande, men småroligt emellanåt. Ännu roligare var det sökresultat jag fick när jag skulle fräscha upp minnet om boken:



2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Indien. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Morgan Larsson, radioprataren som debuterat som författare med Radhusdisco, är en hängiven Indienresenär och åker tillbaka så ofta han kan. Kan vi förvänta oss en uppföljare med koppling till någon av alla hans resor dit?

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Indien, som du inte läst, men är nyfiken på.
Tegelstensskrönan Shantaram av Gregory David Roberts står hemma i bokhyllan och hyllas av alla från sambon till ovan nämnde Morgan Larsson, men 900 sidor, det tar emot även om jag är mycket, mycket nyfiken.

1 kommentar:

  1. Håller med om att det känns lite tungt med Shantaram, både bokstavligen och bildligt. William Suthcliffe var länge sedan jag läste, men En tripp till Indien var riktigt bra!

    SvaraRadera