tisdag 14 september 2010

Tematrio - Katastrofer

Lyrans tematrio handlar i veckan om katastrofer, ett ämne som med sin dramatiska natur passar bra för böcker. Berätta om tre böcker som handlar om katastrofer, orsakade av naturen eller människan.

I sommarens favorit, Oryx och Crake av Margaret Atwood, träffar vi Snöman som vad han vet är den enda människan som överlevt den stora katastrofen. Vi följer hans förfall i en trädkoja och får tillbakablickar från innan katastrofen då han var Jimmy, en del av det samhälle där människans skenande forskning och manipulering av naturen till slut fick stora konsekvenser.

Efter Oryx och Crake återvände Atwood för första och enda gången tillbaka till samma historia, men nu berättad ur motståndsgruppen Guds trädgårdsmästares perspektiv. De förutspådde länge katastrofen och försökte motarbeta de högteknologiska elitreservatens forskning utan framgång. Katastrofen inträffar och jag är mycket nyfiken på parallellberättelsen Syndaflodens år som kommer på svenska i dagarna. Jag och många med mig står i kö för bibliotekets exemplar.

I Pompeji tar Robert Harris oss med till Neapelbukten 79 e.kr. där många rika familjer och deras tjänstefolk befinner sig på semester denna heta sommar. Ingenjören Marcus Attilius arbetar med akvedukternas kronjuvel Aqua Agusta och hittar oroande tecken på att något är fel.
Vad som händer med berget Vesuvius den 24 augusti är ingen gåta, men dagarna innan katastrofen som vi så väl känner till blir en spännande berättelse av Harris.

4 kommentarer:

  1. Ja, Oryx and Crake är verkligen en favorit - tack för påminnelsen om uppföljaren!

    SvaraRadera
  2. Jag har ganska nyligen köpt hem Oryx och Crake. Har inte läst Atwood än. Jag köpte också Kattöga. Vilken ska jag börja med tycker du?

    SvaraRadera
  3. Frida: Jag har inte läst Kattöga än och tror att det är svårt att jämföra eftersom det är helt olika teman (familjeskildring vs. dystopi), men Atwoods finfina stil går nog igen i båda. Jag tror jag ska prova Den blinde mördaren om jag inte får tag på Syndaflodens år.

    SvaraRadera
  4. Jag får nog singla slant helt enkelt ;)

    SvaraRadera