onsdag 29 september 2010

Benvenuti a Italia!

Enligt O's bokgeografi landar i ett favoritland för många, Italien. Spontant känns det som att det finns en mängd böcker som utspelar sig eller gör små nedslag här, både de med historiskt tema och moderna, ja till och med vampyrer besöker detta soliga land.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Italien eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Jag tycker att I skuggan av San Siro är en vacker titel. Den skvallrar om att drömmen om Inters magiska fotbollsarena även kan ha en baksida, något som Martin Bengtsson får erfara när han anländer till Milano som 17-åring. Kort men intressant inlägg om ungdomsproffs och fotbollskulturen.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Italien. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Till höger under "läser just nu" ser du Niccolo Ammaniti, en relativt ung italiensk författare som inte skriver historiska romaner utan som i sina tre böcker hittills skildrat små nutida samhällen, arbetarklassen och far/son förhållanden mycket framgångsrikt. Jag tyckte mycket om både Jag är inte rädd och Långt, långt härifrån och har kanske mer invändningar mot den prisbelönta Mellan himmel och jord, men jag ska inte gå händelserna i förväg, jag är ändå bara halvvägs igenom!

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Italien, som du inte läst, men är nyfiken på.
Både Paolo Giordanos Primtalens ensamhet och Margaret Mazzantinis Rör dig inte har, precis som Ammaniti, belönats med Stregapriset. De har båda har passerat mitt medvetande vid något tillfälle och hamnat på ”att läsa” listan. Någon dag….

1 kommentar:

  1. I skuggan av San Siro låter riktigt spännande för en fotbollstok som jag. Stregapriset kanske vore idé att kolla upp, tack för tipsen!

    SvaraRadera