tisdag 10 augusti 2010

Sommarläsningen

Passar på att svara på Bokhora/Johanna K's enkät om sommarläsningen så här efter första arbetsdagens slut. Det är bara 80 dagar kvar till nästa ledighet, jag har börjat nedräkningen på min white board på kontoret...

1. Bäst i sommar?
Jag älskar Oryx & Crake som jag håller på att avsluta för tillfället. Margaret Atwood är en nygammal favorit med oerhört skön stil.

2. Sämst i sommar?
Jag har bara sett Twilightserien på film, men efter Eclipse var jag så nyfiken att jag köpte den avslutande delen Breaking dawn och blev rätt besviken. Även om det är många sidor har jag lite svårt att förstå hur materialet ska räcka till att göra två filmer?

3. Vad har du helst läst på stranden?
Har inte legat på stranden alls, men har stulit några stunder i solstolen på stugtomten då och då. Pocket eller glansig tidning är det optimala då.

4. Var har du läst mest?
På tåget och på altanen i sommarstugan då lilleman sovit middag.

5. Har du haft något läsprojekt under sommaren som du lyckats eller misslyckats med?
Oryx & Crake läser jag tack vare Lyrans Dystiopiutmaning och mitt egna lilla projekt när sommarpratarna presenterades var att äntligen läsa Den amerikanska flickan. Check. Hade tänkt läsa en klassiker också, To kill a mockingbird, med det hann jag inte.

6. Nämn en ny bok som du har köpt i sommar!
Det blev galet många denna sommar. Bokbeställning före semestern, spontaninköp på ICA, slut läsning i stugan vilket krävde ett besök på stans bokhandel och där blev det köp 4 betala för 3, bl.a. Hans Gunnarssons Allt ligger samlat.

7. Vad ser du fram emot att läsa i höst?
Nytt av Maria Sveland, Dennis Lehane och så Suzanne Collins tredje del av Hungespelen, Mockingjay! Fast eftersom sambon också väntar på den och inte gärna läser på engelska kan det bli olidligt lång väntan. Eller dubletter.

2 kommentarer:

  1. Atwood är en av de där författarna som jag länge velat läsa utan att det blivit av men jag har lovat mig själv att i alla fall läsa en av hennes böcker under 2010. Vilken tycker du att jag ska börja med? Oryx och Crake eller någon annan?

    SvaraRadera
  2. Helena: Jag är verkligen ingen expert, för flera år sedan jag läste jag The edible woman vilket gick trögt, så jag blev så positivt överraskad av Penelopiaden och Oryx och Crake och letar genast efter mer av henne, framför allt Den blinde mördaren som hon fick Bookerpriset för. Stilen är lätt och humoristisk även om ämnena är allvarliga och eftersom du inte verkar vara främmande för sci-fi kan jag rekommendera O&C.

    SvaraRadera