onsdag 25 augusti 2010

Bokgeografi Irland

Nya utmaningen hos Enligt O handlar om geografi. Det är ett roligt tema för en som länge varit lätt besatt av kartor, kartböcker och jordglober! Först ut är den gröna ön där jag aldrig varit, förutom i böckernas och filmernas värld.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig på Irland eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Patrick Braden växer upp hos en fosterfamilj på landsbygden. Han när tidigt en passion för att bära kvinnokläder vilket i 60-talets Irland inte ses med helt blida ögon. Breakfast on Pluto av Patrick McCabe handlar om ensamhet, utanförskap och att söka efter sina rötter. Den blev även en mycket fin film.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Irland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
C.S Lewis föddes på Irland och är en av mina tidigaste förälskelser. Ja inte han själv, men hans berättelser om Narnia som till stor del var min introduktion till läsning och min första kärlek till fantasy.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Irland, som du inte läst, men är nyfiken på.
Här finns det många att välja på, men då jag tänkt bli bättre uppdaterad på klassiker är Oscar Wildes The picture of Dorian Gray en bok som jag är nyfiken på.

1 kommentar:

  1. Breakfast on Pluto låter underbar! Den flyger direkt in på min läslista! Dorian Gray läste jag för hundra år sedan, men jag vet att jag tyckte om den. Skulle vilja läsa mer Oscar Wilde. Visste inte att CS Lewis föddes på Irland. Nu har jag lärt mig något idag också!

    SvaraRadera