torsdag 19 maj 2011

Whip It

Jag har börjat sprida filmtipset Whip It i fikarummet på jobbet och plötsligt säger kollegor saker som "jag hörde en intervju i morse med två tjejer som sysslar med den där sporten". Sporten är Roller Derby som jag inte heller kände till så noga förrän förrän filmen från LoveFilm låg i brevlådan.

Bliss Cavendar är uppväxt i en håla i Texas. Efter skolan jobbar hon på restaurangen the Oink Joint och ställer pliktskyldigt upp i de skönhetstävlingar hennes mamma anmäler henne till trots att hon för länge sedan lämnat de idealen bakom sig. Under ett besök till närmsta staden Austin korsas hennes väg med några roller derby tjejer och innan hon vet ordet av är hon ny medlem i Hurl Scouts. Laget med tuffa Maggie Mayhem, Bloddy Holly och Rosa Sparks är de ständiga förlorarna och frågan är om Bliss kan leva upp till sitt namn Babe Ruthless och bli den förstärkning de behöver.

Ni hör, det låter töntigt med en story som påminner lite om dansfilmers uppbyggnad. Jag är ju en sucker för dansfilmer och gillar även Whip It starkt. Den är både rolig och cool! Drew Barrymoore har regisserat och för det förlåter jag hennes usla tolkning som Smashley Simpson, men Ellen Page är bra och Juliette Lewis är smashing som rivalen Iron Maven. Yay! Jag hoppas det inte dröjer länge innan jag har sett mitt första roller derby live.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar