söndag 1 maj 2011

Mitt bokalfabet

Under förra helgens bloggstafetten skrev En full bokhylla ett fint inlägg om sitt bokalfabet! Det är väldigt klurigt att hitta böcker på varje bokstav som representerar mitt liv med läsning, och av någon anledning är det många böcker sedan långt tillbaka som kommer till minnes, men så här blir det:

A - Allra käraste syster av Astrid Lindgren. Fanns hos min dagmamma och denna fina, sorgsna berättelse tröttnade jag aldrig på.

B - Barn 312 av Hans-Ulrich Horster var en av de första böckerna jag läste från mammas bokhylla i de tidiga tonåren. Det var stort och jag fascinerades av berättelsen från krigets Europa.

C - Coq Rouge, Jan Guilliou. Den första delen i serien om kommendörkapten Carl Gustaf Gilbert Hamilton som jag gillade mycket i 18-19 år åldern.

D - Det är inte värst sådär i början av Åsa Grennwall representerar alla fina seriealbum, även de av Martin Kellerman, Liw Strömqvist och Tony & Maria Cronstam, jag gillar dem alla.

E - Ett år att minnas, av N.A Perez om Louisa i sekelskiftets USA är en av de romantiska böckerna i min bokskatt från Wahlströms bokklubb.

F - First Class Reseguider ser jag alltid till att inhandla inför resor, det står ett antal i hyllan vid det här laget.

G - Godnatt Mr Tom av Michelle Magorian läste och grät jag till först som 22-åring då min rumskompis i Wien satte den i händerna på mig.

H - Hungerspelen av Suzanne Collins får representera min kärlek till s.k. ungdomslitteratur som både jag och 38-årige sambon fortfarande slukar.

I - Innan du somnar är Linn Ullmans debut som gjorde henne till en av mina moderna favoriter.

J - Jpod ännu en träffsäker samtidsskildring av Douglas Copuland som översätts till svenska i alldeles för långsam takt.

K - Kärlek, oliver och timjan av Fanny och Anna Bergenström är en favorit ur min samling kokböcker. Svensk-fransk fisksoppa är en höjdare!

L - Lära män leda kvinnor representerar all kurslitteratur jag läst genom åren, både inspirerande och sövande. Denna av Barbro Dahlbom Hall fångade i alla fall mitt intresse.

M - Människohamn av John Ajvide Lindqvist var en av förra årets bästa läsupplevelser och representerar det mystiska, spökiga som jag älskar i både böcker, film och tv-serier.

N - När ödets stjärnor falla är en mysig historia av Maeve Binchy, en författare som hängt med från tonåren och det händer att jag fortfarande lånar en Binchy ur min mammas bokhylla.

O - Oryx & Crake befäste min kärlek till Margaret Atwood och jag är glad att jag har mycket kvar att upptäcka av henne.

P - Patient 67, av favoriten Dennis Lehane, finns starkt i minnet eftersom den både är spännande och lästes på en spännande resa i Sydamerika.

Q -

R - Ronja Rövardotter, den första kapitelboken jag läste själv.

S - Svärdet och spiran av Ken Folett en historisk roman som under studenttiden då jag mest läste kurslitteratur var underbar förströelse.

T - Trollbunden är första delen i Margit Sandemos älskade/hatade serie. Som så många andra läste även jag den i tonåren och sprang till bokhandeln varje gång en ny del om Isfolket kom ut.

U - Under det rosa täcket av Nina Björk var en fröjd och gav en riktig kick när jag läste den som student i mitten på 90-talet.

V - Vad gör folk hela dagarna? är den bok jag läst flest gånger de senaste 3 åren, i konkurrens med Bilar, traktorer och annat som rullar eftersom lilleman och jag är stora fans av Richard Scarry.

W - What I loved är en fin bok av Siri Hustvedt som är en annan relativt nyupptäckt favorit. Det är bokem min bokcirkel ska prata om nästa vecka. '

X - Xpedition L (okej, lite kreativ stavning) är en galen historia av Erlend Loe som jag skrattar högt åt.

Y - Yerusalem (så stavas Jerusalem på Indonesiska!) en av de bästa av vår enda svenska kvinnliga nobelpristagare, Selma Lagerlöf.

Z - Det brinner på Zoo är också en av sonens vällästa favoriter och var en av de första böckerna han fick från Barnens Bokklubb.

Å - Å andra sidan, av Marian Keyes som jag brukar se till att läsa, men eftersom jag gillar hennes tidigare mest och blev rätt besviken på En förtjusande man har vi tagit en paus, Marian och jag.

Ä - Älskade barn är inte favoriten av Marianne Fredriksson, men helt OK. Hennes lite mystiska, flummiga med religiösa teman gillar jag desto mer!

Ö - Över näktergalens golv, Lian Hearn. En bok jag spontanköpte eftersom jag tyckte omslaget var så vackert och som jag också kom att tycka var lika fin inuti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar