tisdag 30 mars 2010

Gott och blandat

Visa av förra ledighetens flängande ska vi vara hemma hela påsken, även om påsk i norr brukar vara riktigt härligt. Men i år har vi som tur är fått en ordentlig dos vinter här nere så nu ser jag fram mot att vårpyssla hemma.

Lagom till långhelgen, som blir extra lång för mig med föräldraledig onsdag och semester på torsdag, kommer ett paket från Adlibris med gott och blandat till oss båda. En killkompis sa här om dagen ”Nu ska jag snart läsa min första kvinnliga författare”. Jag blev så chockad att jag inte hann ta reda på om han skojade eller inte. Författaren han avsåg var i alla fall Donna Tartt, så nu måste jag banne mig också läsa henne. Sen klickade jag hem lite från rean som fortfarande pågår och några tips jag snappat upp på diverse bokbloggar:
Och nu måste jag snarast ringa kompisen och fråga om han verkligen menade allvar, det här är ändå en kille som läser relativt mycket. Vi brukar ge honom böcker i present, kan det vara så illa att det bara blivit manliga författare genom åren? Mycket troligt, om än omedvetet. Förra gången jag inhandlade böcker blev det bara kvinnor, denna gången övervägande män. I bokhyllan hemma är nog fördelningen män 60 - kvinnor 40.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar