tisdag 1 januari 2013

Toppar och dalar i December

Inget botar en lässvacka som Åsa Larsson. Den fjärde delen om Rebecka Martinsson som numera är åklagare i Kiruna är samma rappa spänning som tidigare. Till dess din vrede upphör innehåller spektakulära mord, landsbygdsintriger och osämja samt lite kärlekstrubbel och var precis vad jag behövde i mörka December efter en seg läsperiod. Även om jag inte brukar räkna mig som deckarläsare av stora mått roas jag av Larssons skicklighet och ser mycket fram mot nästa del. (3)

En röd liten fågel i juletid av Fannie Flagg är bokklubbens nuvarande läsning. Enligt omslaget är den "full av medmänsklig värme, eftertanke och humor". Jag må ha konstig humor men enligt mig är denna berättelse om Oswald som flyttar från Chicago till Alabama med en dödlig lungsjukdom i bagaget och de människor (och fåglar) han träffar i Lost River rätt meningslös, banal och bör undvikas. (1)

Vilken kontrast det blev att i stället läsa Gardells Torka aldrig tårar utan handskar. Jag såg inte serien i höstas eftersom jag först ville läsa boken och skapa mig min egen bild av Rasmus, Benjamin, Koppom, den vita älgen och alla andra i denna första bok av tre. Varje kapitel är starkt och smärtsamt, för det gör ont att sätta sig in i hur det var då, för mindre än 30 år sedan i moderna och fria Sverige. Ont över de som for illa i sin kamp för kärlek och öppenhet och för de som blev sjuka och gick bort. Del två och tre kommer bli några av 2013 års mest välkomna fortsättningar. (4+)

4 kommentarer:

  1. Härlig mix! Jag gillade Åsa Larssons senaste mycket, det är en sorts feelgood-deckare som jag gillar att läsa just i december när huvudet är fullt! Ha ett gott nytt läsår!

    SvaraRadera
  2. God Fortsättning! Åsa Larssons bok finns här hemma i min Att läsa-hög, ser fram emot den nu. Såg inte heller Gardells tv-serie och blev nu påmind om att jag får önska mig boken när jag fyller år- fördelen med att fylla i januari är att man kan få de julklappar man inte fick eller glömde önska sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart tänkt. Får du den inte då heller kan du alltid låna min! (det ska jag bli bättre på i år :))

      Radera