onsdag 2 januari 2013

Filmåret 2012

Bästa filmen jag sett i år är:
Jag tyckte mycket om den lågmälda The art of getting by om tonårige George som har gjort det till en konst att glida genom livet och framför allt skolan med minsta möjliga ansträngning. Relationer och vänskap står inte högt på listan innan han sista året på high school träffar Sally.

Annars är de klassiska actionfilmer som The Avengers, Skyfall och nu senast The Hobbit som varit bäst  tillsammans med det politiska dramat Maktens Män och mysiga dramakomedier som Laxfiske i Jemen, Pojken med cykeln och Moonrise Kingdom.

Sämsta filmen jag sett i år är:
En regnig sommarkväll gick M till videobutiken och kom efter mycket beslutsångest vid hyllorna hem med....Twilight: Breaking dawn (part 1). Det borde han inte ha gjort.

Störst förhoppning hade jag på:
Filmversioner av fantastiska böcker är alltid lite nervkittlande, i år var det Hungerspelens tur. Jag hoppades så klart att den inte skulle göra bort sig utan klara av att stå på egna ben och kanske vinna lite ny publik även till böckerna och det tycker jag absolut att den fixade.

Mest besviken blev jag över:
In början av året såg jag Soul Kitchen, en av M's favoriter från Göteborgs Filmfestival året innan om Zinis som sliter med en restaurang i Hamburg. Utmålad som en stor komedi blev den här för mig mest skrikig och jobbig med förvecklingar på grund av människans dumhet vilket jag har svårt för.

Så här utmärkte sig filmåret 2012:
De har i år blivit i snitt en film per vecka av vilka ynka 6 st klarar Bechdelstestet utan tveksamhet, det vill säga att de innehåller minst två namngivna kvinnliga karaktärer som pratar med varandra om något annat än en man. Lika skrämmande resultat som vanligt och kanske måste jag leta mer medvetet efter filmer som klarar testet under 2013.

Flera av de bästa filmerna såg jag med jobbets filmklubb vilket innebär några kvällars jobb per termin med belöningen med att dela upplevelser med likasinnade och se människor bli berörda av film. Love it! Allt jag sett under året finns samlat här.

      


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar