torsdag 19 april 2012

Maktens män

Mitt meddelande till mina filmklubbskollegor i går löd ”Om du inte gillar George Clooney är du i fel rum”. Vi visade nämligen Maktens Män där Clooney har skrivit manus, regisserat och spelar huvudrollen, guvernör Mike Morris som vill bli demokraternas presidentkandidat.

Vi dyker rätt in i kampanjen som nått Ohio och det viktiga slutskedet. En hängiven stab gör allt för att få den liberale Morris vald, en man med en stark övertygelse och hög moral som de faktiskt tror kan förändra deras land. Runt Morris finns kampanjledaren Paul (Seymour Hoffman) och hans närmaste man Stephen (Gosling) som lägger strategier, drar i trådar och använder all sin kraft till att göra drömkandidaten valbar även för den stora massan. Men som undertiteln till filmen lyder "ambition förför, makt korrumperar”, något som många av de inblandade får erfara.

Jag är inte överdrivet insatt i det amerikanska valsystemet och det är en del turer att hänga med i men jag tror faktiskt att jag lär mig lite genom filmen också. Att det sker genom att se Philip Seymour Hoffman och Paul Giamatti som slipade kamanjledare är en bonus. Det kohandlas och rävspelas och jag är övertygad om att det är precis så här det kan gå till. Om du som jag dessutom har en liten crush på Ryan Gosling är den ett måste för han gör, som vanligt, en toppenroll. Clooney, han visar mod genom att genomföra det här politiska dramat som ligger helt rätt i tiden även om det är republikanerna som för tillfället går igenom samma process over there.

Maktens män, med den vackra originaltitlen The ides of March, lånat av uttrycket för när Caesar blev mördad, är en riktigt, riktigt bra film. Ett drama med oväntat mycket spänning trots det på pappret torra ämnet. (4+)

2 kommentarer:

  1. Det låter som en film i min smak. Extra plus för Clooney och Gosling! ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag gillade den också. Clooney är alltid bra som regissör.

    SvaraRadera